Nieuwe wasmachine goedkoper dan repareren?

Ja hoor, de wasmachine heeft het begeven. Nou ja, begeven; de motor draait nog en er wordt ook water in de trommel gepompt. Wat is dan het probleem, hoor ik je denken. Nou, het water wordt niet warm en het eindigt niet in de afvoer, maar op de badkamervloer. De Bauknecht, die inmiddels al wat op leeftijd is, is niet volledig kapot maar wat mij betreft toch afgeschreven. Repareren heeft volgens mij niet zo veel zin meer.

Ik denk dat m'n wasmachine de voorrijkosten niet meer waard is. Het stuk witgoed zelf repareren lijkt me ook geen optie. Ik weet nog net het verschil tussen een voorlader en een bovenlader, en dat de slecht nagesynchroniseerde monteur van Calgon Calgon aanbeveelt om het verwarmingselement vrij van kalk te houden. Laat staan dat ik zou weten welke (goedkopere tweedehands) witgoed onderdelen ik nodig zou hebben om zelf m'n wasmachine voor onbepaalde tijd op te lappen.

Als je het op de lange termijn bekijkt is het volgens mij goedkoper om een nieuwe wasmachine te kopen die zuinig is met water en zuinig met stroom. Zo'n zuinigere wasmachine staat zich bij iedere wasbeurt terug te verdienen. Hmm.. eens op kieskeurig een aantal wasmachines vergeleken: de goedkoopste is een Indesit (IWB 5125 (EU) a 230 euro met energielabel A+), de zuinigste een Siemens (WM14S442 a 645 euro met energielabel A+++). Een verschil van 2 plusjes energielabel en 415 euro aanschafprijs. Ik weet niet wat een wasje draaien exact kost, maar van 415 euro kun je een hoop wasjes draaien.

Update: ik heb een nieuwe, zuinige, wasmachine uitgezocht: een Zanussi!