Nieuwe, zuinige, wasmachine uitgezocht: een Zanussi!

Onze wasmachine is al een tijdje stuk. We konden er nog wel mee wassen, maar het water werd niet echt warm en we moesten na een wasbeurt de badkamervloer dweilen, en daar had ik het wel een beetje me gehad. Na wat speurwerk op internet was ik er uit: we kopen een nieuwe wasmachine en laten de oude wasmachine niet repareren. Met name de site van Milieu Centraal was erg hulpvol.

Een hot-fill wasmachine bespaart 10 tot 35 procent energie

Ik had er nog nooit van gehoord. Een hot fill wasmachine is een wasmachine waar warm water in gaat; de machine zelf verwarmt het water dus niet. Je verwarmt het water dus met je CV ketel, en dat is zuiniger dan het door de wasmachine te laten verwarmen. Volgens Milieu Centraal heeft Miele alleen hot-fill wasmachines in de aanbieding. Kennelijk is het artikel iets gedateerd, want ik vond ook hot-fill wasmachines van Bosch. Met de prijs zaten ze wel goed: rond de 1300 euro. Dat vond ik erg veel. Gelukkig stond er voldoende informatie op de site om eens wat te berekenen. Eén wasbeurt op 40 graden zou 12 cent aan stoom kosten, een moderne wasmachine zou 15 jaar meegaan en een gemiddeld gezicht doet 4 wasbeurten per week: 0,12 euro × 4 wasbeurten × 52 weken × 15 jaar = 375 euro. Als je daar 35% op bespaart, dan zit je op 131 euro die je met een heetwaterwasmachine uit zou kunnen sparen. Nou, dan is de keuze snel gemaakt: geen hot-fill wasmachine kopen! In ieder geval niet als de prijs 1000 euro boven die van een goedkopere A+ wasmachine ligt.
Ik las ook dat je een koudwaterwasmachine kunt laten ombouwen naar een hot-fill, maar dat kost zo'n 300 euro. Dat verdien je niet terug, dus dat zou ik niet doen.

Zuinig en betrouwbaar

Volgens Milieu Centraal is er niet veel verschil meer tussen moderne wasmachines en gaan ze ongeveer 15 jaar mee. Ik heb toch maar eens gekeken op Kieskeuring naar wasmachines met een waardering boven een 8 (met meer dan 5 reviews) en een energielabel A of beter. Daar kwam de Zanussi ZWF 3125 met energielabel A+ uit. De beste prijs is 257 euro. Lijkt me helemaal goed. Ik ga 'm morgen bestellen.

Tips om goedkoper te wassen

Bij Milieu Centraal staan ook een paar tips om goedkoper te wassen:

  • Centrifugeren is goedkoper dan een wasdroger gebruiken, maar drogen aan de lijn (zelfs binnen) is nog goedkoper. Wat ze er niet bij vermelden is dat het nog eens beter voor het wasgoed is. In een wasdroger slijt je kleding.
  • Was op een lagere temperatuur. Lijkt me duidelijk.
  • Was met een volle trommel. Ik wist dat dit energie zou schelen, maar kennelijk scheelt het ook water.

Vreemd genoeg stonde deze bespaartip er niet bij: plaats je wasmachine in een goed geïsoleerde ruimte. Een relatief warmere ruimte scheelt natuurlijk bij het verwarmen van het waswater.