Kun je ook goedkoop printen met een goedkope printer?

Het wordt tijd dat ik eens een printer koop. Wat is de beste printer voor mij? Ik heb in ieder geval de volgende eisen aan een printer:

  • Het moet een all in one printer zijn. Faxen ga ik er niet mee doen, maar het is wel erg gemakkelijk dat je met de printer kunt kopiĆ«ren en scannen.
  • De printer moet probleemloos werken onder Kubuntu Linux en het Apple Mac OS X. Met alleen een cd'tje met Windows printer drivers of applicaties ben ik niet echt geholpen.
  • Kunnen printen via een draadloos wifi netwerk zou handig zijn, maar niet noodzakelijk.
  • De snelheid van printen moet redelijk zijn, ik zal thuis geen documenten met zeer veel pagina's uitprinten.
  • Foto's moeten netjes, scherp en kleurecht geprint worden.
  • Het merk maakt niet zo veel uit. Ik heb een lichte voorkeur voor Canon, maar een Epson of HP is ook prima.
  • En dan het belangrijkste punt bij printers: zuinig zijn met inkt en inkt cartridges moeten goedkoop te verkrijgen zijn. Uiteraard moet een printer ook zuinig zijn met stroom, zowel tijdens het printen als tijdens standby staan.

Volgens mij zetten fabrikanten inkjet printers (te) goedkoop in de markt, om vervolgens grof geld te verdienen met inktcassettes, inkt voor navulbare cartridges of toner. Dat is natuurlijk weer iets wat je niet snel op vergelijkingssites zult vinden. Ik ben er bang voor dat ik weer met een spreadsheet aan de gang kan om uit te zoeken welke printers het goedkoopst in gebruik zijn.