Stoppen met roken ontwenningsverschijnselen

De nadelen van stoppen met roken

Ik heb last van ontwenningsverschijnselen... indirect eigenlijk. M'n huisgenoot is gestopt met roken. En dat is mooi, want het huis, de gordijnen, m'n haar en m'n kleren stinken niet meer naar de sigarettenrook. Wat niet zo mooi is is dat m'n huisgenoot niet meer te genieten is, en dat hij de hele dag loopt te hoesten.

Hij is zonder hulp gestopt met roken. Ik vraag me af of hij dat gaat volhouden en of hij niet beter hulpmiddelen bij het stoppen met roken had kunnen gebruiken. Eigenwijs als hij is heeft hij mijn adviezen in de wind geslagen. Wij doen wel eens werk voor Stivoro en zodoende weet ik het een en ander over stoppen met roken. Zelf heb ik niet gerookt en weet dus niet hoe het is om te stoppen, maar ik kon hem wel een lijstje met hulpmiddelen bij het stoppen geven.

Hulpmiddelen bij het stoppen met roken

Een aantal middelen die je helpen bij het stoppen met roken:

  • Medicijnen als bupropion (merknaam Zyban) en varenicline (merknaam Champix). Je huisarts kan deze medicijnen voorschrijven als je wilt stoppen met roken. Ze zorgen voor minder ontwenningsverschijnselen wanneer je stopt met roken.
  • Nicotinevervangers zoals nicotinepleisters, nicotinekauwgom, nicotinezuigtabletten en nicotinemicrotabs.
  • Softlasertherapie en acupunctuur zijn middelen waarvan nog niet is aangetoond dat ze helpen bij het stoppen met roken, maar zijn het proberen waard.
  • Allen Carr heeft een stopmethode ontwikkeld. Allen Carr-trainingen kun je volgen in Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Rotterdam en Soestduinen.