Reparatie kapotte lens Blu-ray speler PS3

Nadat ik een keer bij vrienden op een Playstation 2 had gespeeld besloot ik er zelf één aan te schaffen. Ik heb me daar een paar jaar op vermaakt en inmiddels was de Playstation 3 uitgekomen. Bij het uitkomen van de PS3 vond ik het niet nodig om er direct één in huis te halen. Hij was destijds te duur en er waren nog niet veel (tweedehands) games voor te krijgen. Na de prijsverlaging in 2007 en het uitkomen van Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction besloot ik de overstap naar de Playstation 3 te maken.

Het zal november 2007 geweest zijn dat ik m'n 40 GB Sony PS3 in huis heb gehaald. Een jaar of anderhalf later las ik verhalen van mensen die problemen hadden met de Blu-ray drive, of de lens van de Blu-ray drive, in vroege versies van de PS3. Ik had mijn Playstation 3 dus al enige tijd en dacht dat ik gelukt had, en een nieuwere versie had die geen problemen met de Blu-ray drive kent.

Helaas bleek enige weken geleden dat toch niet te kloppen. Bij het spelen van inFamous kreeg ik steeds meer last van vastlopen en andere vage shit zoals het niet verder inladen van de omgeving. Lens stuk. Dit was vlak na de introductie van het PS3 slim model en een nieuwe verlaging van de prijs. Op dat moment was de PS3 ook nog eens in de aanbieding bij de Mediamarkt. Ik besloot om er snel, relatief goedkoop, één te halen. Ook omdat de nieuwe PS3 slim zuiniger en vooral stiller is (ik werd gek van het lawaai van de ventilator in de oude PS3).

Ik zat dus nog wel met een defecte fat PS3 die nog opgelapt moest worden om door te kunnen verkopen. Op een forum las ik dat de eerste versie van de nieuwe firmware 3 (geïntroduceerd met de slim versie) ook voor problemen kon zorgen met de Blu-ray drive. Gisteren eindelijk eens geprobeerd een nieuwere firmware te installeren. En helaas heeft dat het probleem niet opgelost.

Het is mogelijk om de kapotte lens van de Blu-ray drive zelf te vervangen. Maar na het zien een howto leek me dat toch niet zo'n goed idee (veel te ingewikkeld). Daarom moet ik maar eens opzoek naar een adresje in de buurt van Enschede (ik heb geen zin om naar Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of ander ver oord te rijden) waar ik m'n Playstation 3 kan laten repareren.

Update: ik heb een lijst van adressen waar je je PS3 kunt laten repareren opgesteld.

Gerelateerde artikelen