Canon EOS lenzen vergeleken

Ik ben vorig jaar van een Canon Powershot A40 (compactcamera) overgestapt op een Canon EOS 450D (spiegelreflexcamera of SLR). Dit was een enorme stap vooruit. De grootste verschillen (in kwaliteit van geproduceerde foto's) worden veroorzaakt door de lens (het objectief) en de censor. Hier een kort overzicht van de lenzen die ik het afgelopen jaar heb aangeschaft.

Canon EOS 450D kit lens: EF-S 18-55 IS

De eerste lens die (de naam zegt het al) bij de kit zat. Leuke lens. De 18mm komt vaak goed van pas als je in situaties bent waar je niet een paar passen achteruit kunt doen. De maximale zoom van 55mm is vaak wat aan de korte kant.

Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM

Mijn tweede lens. Zoals gezegd kom je met de 55mm van de kitlens vaak te kort. Dit is echt een mooie lens. De beeld stabilisator (Ultrasonic Motor) is ideaal en eigenlijk wel nodig als je uit de hand fotografeert op 300mm. Ik vind de lens alleen wat log en zwaar om standaard op de camera te hebben.

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Als derde gekocht. Qua bereik en gewicht ideaal. Minpunt van deze lens is dat makkelijk verschuift als je de camera iets verticaal houdt. Lastig, maar er is mee te leven. Deze lens heb ik dan ook standaard op m'n Canon EOS 450D zitten.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Deze lens heb ik nog niet aangeschaft, maar ik overweeg deze te kopen. Met name het grote diafragma spreekt mij aan. Je kunt met veel minder licht foto's maken / een lagere ISO-waarde gebruiken en je kunt een zeer kleine scherptediepte maken.

Tips bij het kopen van een objectief

Vergelijk eerst de prijzen online, en koop je objectief ook online als je een nieuw object wilt kopen. Maar vaak is het goedkoper om een objectief tweedehands te kopen bij een fotowinkel. Het voordeel daarvan is dat je vaak garantie kunt krijgen en een oude lens kunt inruilen.